We kozen voor de Ooievaar als naam om volgende redenen:
We geven onze kinderen de tijd.
Tijd om te leren, tijd om te spelen, tijd om kind te zijn, tijd om zich te ontwikkelen, tijd om te eten, tijd om thuis te komen, tijd om te bewegen, tijd om tot rust te komen, tijd om zelfstandig te worden, tijd om te genieten, tijd om te sporten, tijd om te ontdekken, tijd voor vriendschap, …
Kinderen die zich goed voelen op school, functioneren beter. Ze zijn beter gemotiveerd, halen betere resultaten.
Elk kind is uniek met zijn eigen talenten en zwakkere kanten. Beide verdienen de aandacht om een persoonlijkheid te ontwikkelen. Respect is ook belangrijk: voor elkaar, voor leerkrachten en ouders. Zo voelt ieder kind zich thuis en leert het opkomen voor zichzelf en anderen. Zonder de kinderen met elkaar te vergelijken, geven wij ze de kans om de eigen mogelijkheden te ontdekken en te ontplooien om ze de eindtermen te bereiken op het einde van hun lagere schooltijd. Dit doen we vanuit onze eigen visie die steunt op 5 pijlers:
1. Kleinschaligheid
2. Ervaringsgerichte invloeden (actief leren/kindgericht)
3. Zelfstandig leren
4. Samenwerken
5. Spelend buiten leren
1. Kleinschaligheid
2. Ervaringsgerichte invloeden (actief leren/kindgericht)
3. Zelfstandig leren
De kinderen leren kiezen uit verschillende activiteiten, taken en opdrachten en leren taken en opdrachten onafhankelijk aan te pakken.
Dit leren ze op verschillende manieren:
Kinderen leren zichzelf en hun taak te organiseren en een goede werkhouding aan te nemen.
De kinderen leren in verschillende stappen:
4. Samenwerken
De kinderen leren samenwerken in verschillende situaties:
De kinderen leren coöperatief werken, samenwerkend leren.
De kinderen leren: